Winter

Eindelijk weer een stukje! Het is inmiddels hartstikke koud geworden en de eerste sneeuw is al gevallen, dus heel toepasselijk heet dit stukje “Winter”. Ik heb al zo lang niks meer geschreven dat deze website er opeens helemaal anders uitziet. Blijkbaar kan ik nu mijn foto’s op deze kunstige manier in het stukje zetten. Als je erop klikt krijg je als het goed is een bijschrift te zien.

Afgelopen weekend kwam mijn vriendin Stella mij opzoeken! En we hebben het hartstikke gezellig gehad! We hebben Zweedse dingen gegeten, kerstinkopen gedaan, enge films gekeken, niet-Zweedse dingen gegeten (sushi), elanden nagedaan en sneeuw in elkaars gezicht gegooid. Want op zaterdag ging het sneeuwen! Woehoe, mijn eerste sneeuw in Zweden! Het was natte sneeuw en het begon meteen te smelten en het werd allemaal een beetje een vieze boel, maar dat mocht de pret niet drukken. Oja, en we zijn naar een Zweedse kerstfilm in de bioscoop geweest, die best wel heel erg leuk bleek te zijn.

Zondag gingen we naar Kopenhagen. Het duurde een tijdje voordat we daar konden komen omdat de treinen vertraging hadden door de sneeuw, dus moesten we eerst noodgedwongen chocolademelk en chai latte drinken op het station. Eenmaal in de trein zagen we één van de acteurs die in de Zweedse kerstfilm speelde! In Kopenhagen zijn we naar het Nationalmuseet geweest, wat ik denk ik het mooiste museum vind waar ik ooit geweest ben. Het is heel erg groot en er zijn een hoop archeologisch interessante dingen te bekijken. In de museumwinkel kon je de allerschattigste Deense kerstspulletjes kopen, en heel erg veel vikingparafernalia. Na het museum moest ik weer hartverscheurend afscheid nemen van Stella, die met het vliegtuig terug naar Nederland ging.

De volgende dag had het hard gevroren en was alle halfbevroren sneeuw opgevroren. Het was heel helder weer en superkoud. Iedereen glibberde door de straten van Lund, maar ik heb gelukkig niemand daadwerkelijk zien vallen, en de bevroren sneeuw zag er nog steeds heel erg mooi uit. Dus hier komen plaatjes van Lund met helderblauwe luchten en sneeuw:

Op dezelfde dag begon er weer een nieuw vak, deze keer over mensen en voorwerpen, en ook dit vak klinkt tot nu toe erg interessant. De leraar is ook erg aardig. Wat me wel opvalt is dat Zweden nooit durven te vragen waar ik vandaan kom, hoewel ik overduidelijk een belachelijke naam en een vet accent heb. Dat is wel beleefd en vriendelijk, vind ik.

’s Avonds ging ik met de studievereniging van archeologie naar een rondleiding door Lund, waarbij de gids griezelige verhalen vertelde over Lund. Dat viel een beetje tegen, want de gids dacht dat hij erg grappig was maar dat was niet echt het geval, en de griezelige verhalen waren niet zo heel erg griezelig (“Hier fietsen heel veel studenten hard naar beneden dus het is heel gevaarlijk”), en het was zo koud dat we bijna aan de grond vast vroren. Maar dat soort ontberingen schijnen goed te zijn voor het groepsgevoel, dus dat is dan weer positief. Inmiddels is het gewoon weer lekker grijs en aan het regenen, zoals meestal het geval is.

Het wordt elke dag eerder donker. Vandaag was het om kwart voor vier al bijna zwart, en dat zal nog wel erger worden. Het is een beetje gek omdat het lijkt alsof de dag er dan alweer op zit, terwijl er nog heel veel moet gebeuren. Gelukkig is er nu overal gezellige kerstverlichting in het centrum, en op 13 december is het Lucia, het Zweedse lichtjesfeest. Traditioneel worden er dan ook Lucialiedjes gezongen. Samen met Daniel en Lena heb ik al kaartjes gekocht voor twee Luciaconcerten. Op 11 december gaan ze overigens Peder Winstrup opnieuw begraven, die Deense bisschop uit de zeventiende eeuw die uit zijn kist was gehaald om hem te onderzoeken. Met een groepje andere archeologiestudenten gaan we naar de herbegravingsceremonie, zoals de studievereniging zei in hun nieuwsbrief: “a ceremony for our mummy friend Peder Winstrup in the cathedral!”

Verder gaat alles weer zoals gewoonlijk, elke dag heb ik een college en ik ga nog steeds naar de taalcafés om mijn Zweeds te oefenen. Af en toe vragen andere internationale studenten mij of ik Zweeds ben. Dat lijkt mij een goed teken!

2 gedachtes over “Winter

Plaats een reactie