Helsingborg

Precies een week geleden ben ik een dag naar Helsingborg geweest met twee vriendinnen. Dus tijd om eindelijk eens die foto’s op mijn blog te zetten! Helsingborg ligt niet ver weg van Lund, ongeveer een half uur met de trein. Aan de andere kant van een smal zeestraatje ligt de Deense stad Helsingør. We hadden een hartstikke gezellige dag en hebben zo ongeveer alle toeristische attracties bekeken.8Rådhuset// Het stadhuis.

4 Dunkers kulturhus // Tentoonstellingen over de geschiedenis van Helsingborg en exposities van hedendaagse kunstenaars.

5 Expositie Ledtrådar van Carl Johan De Geer. Ik vond de foto’s zo mooi!

6 7 9 10 Een blij vogeltje midden op de parkeerplaats.

11 12 13 14 15 Kärnan // Een middeleeuwse wachttoren die vroeger deel uitmaakte van een slot. Het is nu het symbool van Helsingborg.

16 Uitzicht op Helsingborg en de zee vanaf Kärnan.

18 Fredriksdals Herrgård // Fredriksdal is een combinatie van een openluchtmuseum en een tuinencomplex. Er zijn huizen waar je kunt leren over planten, dieren, het leven op een boerderij, van welke bloemen vlinders houden en hoe je zelf zuurkool kunt maken. Daarnaast zijn er prachtige bloementuinen, groentetuinen, tuinen met genezende kruiden, vlindertuinen…

1719 20 213In dit boekje staat tot in detail beschreven hoe bloemen bestoven worden met behulp van vlinders en bijen (bestuift? bestoven?). Ik heb het nu in de keuken liggen. Elke keer als het langer duurt om de pasta te koken dan ik had gedacht, lees ik een stukje verder en voel ik me erg slim. Dat gebeurt vrij vaak want ik kan nog niet helemaal overweg met het elektrische fornuis.

22 24De tuinen van Sofiero// Sofiero is een slot waar vroeger de koninklijke familie ’s zomers verbleef. Nu is het van de gemeente en mag je er rondkijken. Het park is nog steeds prachtig! Onderaan de tuinen, bij de zee, kun je Helsingør in Denemarken zien liggen.

25 2623Fika met een kanelbulle en appeltaart met vanillesaus om de dag af te sluiten. ❤

Een gedachte over “Helsingborg

Plaats een reactie